Imorgon är det dags för GDPR och två tredjedelar av konsumenter tänker vårstäda sin data

Enligt en ny undersökning tänker konsumenter börja vårstäda bland tjänster och företag som inte följer GDPR.

Undersökningen som genomfördes med 1.000 personer i Storbritannien visar att 65 procent av dem tänker börja vårstäda bland leverantörer, företag och tjänster som har hand om deras data.

Kännedomen om GDPR har ökat markant bara senaste 3 månaderna. Numera är det 52 procent som säger att har koll på GDPR och hur den nya lagen påverkar just dem. I februari var siffran bara 27 procent.

Enligt konsumenterna i undersökningen anser 57 procent att de kommer att “tänka två gånger” innan de ger bort sin data igen till något företag. 63 procent säger att GDPR har fått dem att fundera på hur mycket data företag faktiskt har. 43 procent säger att de tänker använda rätten att bli raderad från system.

“Consumers look set to use GDPR as a reason to passively spring-clean the relationships they allow brands to have with them, and it indicates that we will need to work much harder to justify why we, as marketers, have access to their personal information,” kommenterar Frances Revel, associate director på the7stars, som beställt undersökningen.