Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

IKEA satsar på YouTube – Detaljister blir Publicister

Fler butikskedjor och detaljister startar sina egna mediekanaler. IKEA har över 15 tusen prenumeranter på sin kanal på YouTube och ”5 Rules for Cooking with Kids” har haft nära 2, 7 miljoner visningar. Det är många publicister som inte kommer i närheten av samma tal av visningar på sina videokanaler.

Även Clas Ohlson har sin egen YouTube-kanal. De har i dagsläget bara 2 600 prenumeranter men rätt utfört kommer denna växa och bli lika stor, eller större, än andra medier där de köper reklam.

Är detta den nya trenden? Kommer detaljister och butikskedjor att bygga sina egna mediekanaler och dela med sig av rolig video.

Genom att skapa eget ”Content” som adderar ett mervärde och en direktrelation med sina kunder istället för köpt media. Istället för att köpa reklam investerar man i media för att rekrytera prenumeranter till sin egen publik.

Vad händer om publiken i de egna kanalerna blir större än mediekanalerna. Kommer man då behöva köpa reklam i samma utsträckning?

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.