Att Snapchat gör något rätt illustreras väl aldrig så tydligt som av det friska stjälandet av deras format och idéer som just nu pågår. Igår berättade vi om Instagrams stöld av geotaggar, idag är det Facebooks tur.
Läs även: Instagram fortsätter kopiera Snapchat
Med omedelbar verkan lanserar Facebook en ny funktion för sin Messenger-app. Nu kommer Messenger Day, en kopia av Snapchat Stories. Där kan du ta en bild, lägga på filter och texter och sedan lägga till det i din ”Day” för dina följare att titta på. Var 24:e timme nollställs dagen för att göra plats för nästa dag.
Först ut var så klart Snapchat, men funktionen stals sedan av först Instagram (också Facebook) och sedan WhatsApp. Därför är det inte förvånande att nu Messenger går samma väg, även om det är ganska fräckt att göra en så exakt kopia av Snapchat. Men det är ju inte första gången vi ser prov på Facebooks inställning ”if you can’t beat them, join them”.
En extra funktionalitet som dock lagts till är möjligheten att enklare göra upp planer och hitta på saker tillsammans med dina vänner. Något som många användare av Facebook uppskattar och som förhoppningsvis kommer göra att satsningen inte blir ett platt fall för Facebook. Målet är sannolikt att såväl hålla kvar befintliga användare, som att locka till sig användare från Snapchat genom att tillhandahålla samma funktioner, plus lite extra. Dock kämpar Facebook med stämpeln att vara för ”äldre” generationer, i alla fall om du frågar högstadieelever.