Under en paneldebatt på Techcrunch Disrupt SF 2017 pratade tre experter inom e-sport om varför framför allt ”traditionella” idrottslag och e-sportlag borde hitta fler samarbeten. Samtidigt lanserar Coca Cola sin senaste satsning där de sponsrar en virtuell fotbollsspelare i nya Fifa 18. E-sport håller med andra ord på att växa upp, och drar allt fler ögon till sig.
E-sport innebär inte längre bara finniga tonåringar som sitter och spelar Counter Strike (CS) klockan 3 på natten, numera drar turneringar tusentals åskådare och ytterligare hundratusentals tittar via streamingtjänster. Industrin omsätter miljardbelopp, och de riktigt duktiga spelarnas liv skiljer sig mycket lite från traditionella idrottares vardag.
Enligt Heather Garozzo, tidigare CS-spelare och numera Director of Fan Marketing på Team Dignitas innebär en e-sport spelares vardag ca 5 timmars träning, studier av tidigare matcher för att lära sig av misstag, media- och pressträning, fysisk träning för att hålla sig i form samt inte sällan mycket noga kosthållning för att kunna prestera optimalt.
Jämfört med traditionella idrottare ser det med andra ord mycket lika ut, och därför menar nu allt fler att det kan finnas värden och stora synergier att hitta samarbeten mellan befintliga idrottslag och den snabbt växande e-sportvärlden. Att organisera sig för att skapa träningsläger, sponsring och trygga en tillväxt i branschen har traditionella idrottslag lärt sig en hel del under de många år som fotboll, ishockey, handboll med mera varit organiserade i lag.
Det finns även stora likheter i hur tävlingar sänds i olika kanaler, och att där hitta samarbeten och dra lärdomar av varandra kan vara mycket effektivt. Det innebär även nya möjligheter för annonsörer att synas i relevanta sammanhang, både vad gäller idrottsevenemang och e-sporthändelser.
Gällande just annonsörer så tar Coca Cola nu ett nytt steg och sponsrar för första gången en virtuell fotbollsspelare i nya Fifa 18. Coca Cola har sedan 20 år tillbaka sponsrat Electronic Arts och deras spel. Men i Fifa 18 finns en ny möjlighet att följa en spelare genom karriären. Den virtuelle fotbollsspelaren Alex Hunter kan väljas som ung spelare som du sedan kan se utvecklas, och vid ett tillfälle kan Hunter få ett sponsorkontrakt från just Coca Cola. I och med kontraktet får du följa med Hunter på en reklaminspelning för Coca Cola, och Alban Dechelotte, marknadschef för underhållningsavdelningen på Coca Cola menar att de ville göra det virtuella sponsorkontraktet så likt ett riktigt kontrakt som möjligt.
Det är med andra ord en helt ny värld som du som Fifa-spelare nu får träda in i, och Coca Cola planerar även att släppa riktiga colaburkar med Alex Hunter på, samt koder som kan låsa upp nya delar i spelet. Detta samarbete smälter med andra ord samman reklam i den virtuella världen, men reklam i den digitala världen och reklam i den fysiska världen på ett helt nytt sätt. Frågan är hur lång tid det tar innan vi får se fler exempel på denna typ av flerlagers-annonsering för att skapa ett engagemang kring sitt varumärke på nya sätt.
Bildkälla: Adage India