Criteo som arbetar med beteendebaserad annonsering, lanserar idag en ny lösning som gör det möjligt att identifiera en konsuments shoppingbeteende över olika enheter för att kunna leverera än mer precisa och personliga annonser. Criteos lösning bygger på en exakt matchning som hittar unika, anonyma identifieringsvariabler om kunderna för att kunna följa dem över olika enheter och korrekt kunna identifiera att det är samma person som tidigare surfade via datorn som nu finns på surfplattan eller telefonen.
Idag handlar 34 procent av svenskarna från mobila enheter enligt E-handelsbarometerns kvartalsrapport för tredje kvartalet i år, vilket är 40 procent fler än under andra kvartalet 2014. Med ett allt mer växande behov hos konsumenterna är det därför kritiskt för annonsörerna att idag sömlöst kunna nå och engagera konsumenterna oberoende vilka enheter och plattformar de använder.
”Våra direkta relationer med över 6 000 annonsörer ger oss omfattande data om köpintentioner som nu kan användas oavsett enhet”, säger Jason Morse, VP för mobila produkter på Criteo. ”Genom att kombinera våra exakta matchningsmöjligheter med styrkan från vår Criteo Engine kan vi fastställa att en kund som söker på en produkt på sin arbetsdator under lunchen, sedan kan mötas av en individanpassad annons i sin privata telefon eller surfplatta på kvällen.”
”Vi är i en era då kunderna utforskar, shoppar och engagerar sig över flera kanaler och enheter.” säger Brendan Witcher, chefsanalytiker på Forrester Research. ”Det är nu marknadsförare och annonsörers jobb att anpassa sig efter kunderna och hitta nya sätt att leverera värde och relevant innehåll vid alla digitala touchpoints.”
Criteo når närmare en miljard internetanvändare varje månad och visar individanpassade annonser på alla mobila enheter, inklusive nästan 100 miljoner Apple-enheter. Annonsörer kan nu dra nytta av cross-device lösningen som bygger på Criteos omfattande räckvidd och data om köpintentioner. Matchningsfunktionen har utvecklats med integritetsstandarder för att annonsörerna ska kunna erbjuda konsumenterna integritetsskydd och möjligheten att inte nås av riktade annonser, något som är mycket viktigt för Criteo som vill värna om konsumenternas valfrihet.