IBM vill att alla ska kunna använda Big Data med Watson Analytics

IBM har nyligen lanserat Watson Analytics som ska göra det möjligt för “vanliga” användare att djupdyka i Big Data och känna att de kan hantera avancerad funktionalitet, på ett enkelt sätt.

Watson Analytics är, likt Google Analytics, en molntjänst som hanterar stora mängder data, visualisering, datarensning och mer i ett överskådligt gränssnitt som man kan manövrera med några enkla knapptryckningar. Målsättningen med lanseringen är att ge “powerful analytics in the hands of every business user.” Bakgrunden till att paketera Watson till en enklare molnlösning var för att “people understand they should be making better decisions to leverage data and analytics, but the reason they don’t is it’s too hard.”.

För att komma igång med Watson Analytics behöver du en datakälla som exemplevis Salesforce.com eller CRM-data eller annan data som du exporterar till molnet. Så fort datan har laddats upp kan du börja ställa frågor och få fram resultat. Du kan även använda mallar som gör grävandet bland din data mycket enklare.

IBM kommer att erbjuda ett gratiskonto så länge du har datan i IBM Cloud Marketplace. Gratisversionen ska vara lika avancerad som premium. Med premium kan du lagra större mängder data samt få öppna API till dina existerande datalager.