IBM storsatsar på Internet of Things

Datorföretaget IBM tänker satsa över 27 miljarder kronor de nästkommande fyra åren för att etablera en enhet som ska hantera Internet of Things (IoT).

Enheten ska bland annat samla företagets expertis inom dataanalys, analysera värdet i realtidsdata och identifiera källor.

Internet of Things är helt enkelt prylar som kan skicka och ta emot data. Det kan till exempel vara en magnet som du fäster i kylskåpet för att mäta hur kallt det är. Magneten skickar informationen vidare till din iPad så att du kan på distans höja eller sänka värmen.

Läs också: IBM kliver upp i molnet med sina analystjänster

Enligt IBM analyserar vi bara 10 procent av alla tillgänglig data. De vill nu kunna hantera den övriga 90 procenten och förvandla den datan till insikter för företag.

IBM kommenterar satsningen med “Our knowledge of the world grows with every connected sensor and device, but too often we are not acting on it, even when we know we can ensure a better result. IBM will enable clients and industry partners to apply IoT data to build solutions based on an open platform. This is a major focus of investment for IBM because it’s a rich and broad-based opportunity where innovation matters.”

Läs också: IBM vill att alla ska kunna använda Big Data med Watson Analytics

Internet of Things är ett av IBMs tillväxtområden. De andra är säkerhet, molnet och Big Data.

IBM:s plan är att nå en total omsättning på 40 miljarder dollar inom tillväxtområdena senast år 2018, vilket motsvarar 45 procent av IBM:s beräknade totala omsättning vid den tidpunkten, skriver va.se.