Anrika IBM lanserar nu en rad analysverktyg som, genom att filtrera och sammanlänka stora mängder data i realtid, ska ge företag nya möjligheter för marknadsföring, kundanalys och produkteffektivisering.
Den nya tjänsten – ett resultat av ett nytt samarbete med IBM, Twitter och The Weather Company – består av tre nya erbjudanden;
- ”IBM Industry Analytics Solutions”, som med hjälp av ”kognitiv teknik” (cognitive techniques) ska hjälpa företag ta itu med industrirelaterade frågor
- ”IBM Insight APIs for Developers”, där utvecklare kan streama data från Twitter och The Weather Company direkt till webb- och mobilbaserade appar
- ”IBM Market Insights”, ämnat för media- och underhållningsbranschen för att underlätta analysen av kundsegment inom sociala medier för att lättare anpassa och effektivisera produktutveckling och annonsplacering.
Samarbetet med ”The Weather Company” ger också väderprognoser – någon som IBM säger kan ge försäkringsbolag en möjlighet att förvarna sina kunder om kommande extremväder för att på så sätt minska antalet framtida utbetalningar, och förbättra kundrelationen.
Den nya tjänsten är, enligt IBM, ett sätt att tillämpa vetenskaplig expertis och avancerade analysverktyg för att ge företagskunder en möjlighet att dra användbara slutsatser från den annars så stökiga mängden extern data.