Välkommen till Dagens Analys!

IAB:s rekommenderade annonsformat ska hjälpa till i kampen mot reklamblockerarna

IAB (UK), branschorganisationen för onlineannonsering har lanserat en ny uppsättning annonsformat som ska förbättra användarupplevelsen och därmed minska behovet av reklamblockering.

Man har bantat sin nuvarande samling annonsformat, och kommer nu enbart att inkludera annonsformat som följer de så kallade ”LEAN”-principerna (light file size, encrypted, ad choices-enabled, non-invasive) – alltså snabbladdade, säkra, (relativt9 valfria och icke-störande.

Annonserna ska också vara ”flexibla”, alltså automatiskt anpassa sitt format till bästa lämpliga storlek oavsett plattform. De nya formaten – som kan ses här – har skapats tillsammans med IAB:s Tech Lab och är resultatet av feedback från industri, konsumentrelaterad forskning och tester.

Det handlar både om display- och nativeannonser, såväl som emojireklam, 360 graders videoannonser såväl som VR och AR-annonser. Tanken är att man ska kunna börja använda sig av dem i början av 2017.

”Det handlar om kvalitet istället för kvantitet – ett mantra som den digitala industrin kanske inte följt tillräckligt ofta – något som bör hjälpa minskningen av reklamblockering”, säger IAB:s data- och industridirektör Steve Chester.

Läs mer: En gång till: 28 procent använder reklamblockerare

Det är ett bra steg för annonsbranschen, då många undersökningar pekar på att användare installerar reklamblockerare just som en följd av onödigt störande och påträngande reklam, snarare än illvilja.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.