En studie gjord för reklambranschens organisation IAB har gett insikt kring några gyllene regler rörande hur man ska minska användandet av reklamblockerare.
Studien – utförd av Differentology – visade bland annat att av de 10 procent britter som blockerar annonser så är hela 63 procent så kallade Millenials.
De som som deltog i denna studie fick svara på frågor kring hur de ville att annonser helst skulle se ut, och mer än hälften ville ha tydliga sätt att skippa dem, och önskade att de inte skulle göra sidor svårnavigerade eller långsamma.
Läs mer: Var tredje konsument känner sig missförstådd av företagen
Med hjälp av tecknade superhjältekaraktärer (kolla in videolänken här) så har man skapat några riktlinjer för “do’s” och “don’ts” för annonskampanjer. Dessa riktlinjer ska alltså minska användandet av reklamblockerare som AdBlock Plus – ett gissel för alltfler publicister världen över.
Några regler är:
- Håll annonserna enkla, roliga och korta och inte alltför frekventa
- “Kidnappa” inte användarupplevelsen, ta inte bort “x” eller “skippa”-knappen, och överlasta inte användarnas webbläsare med för många och/eller för stora annonser.
Dessa regler är faktiskt rätt nära de problem som många användare upplever, och som mycket väl kan antas ligga bakom den stora tillväxten av annonsblockerare på sistone.
Frågan är förstås om det inte är försent?
Om du behöver hjälp med att optimera din annonskampanj på nätet ska du klicka här.