IABs årliga konferens är avslutad. Tillställning höll till på Oscars i Stockholm och packade fullt hus under temat “A World of Opportunities“. Dagens Analys har intervjuat några deltagare och sammanfattat deras intryck. Överlag fick konferensen ett bra betyg då den samlade intressanta talare och berörde aktuella ämnen.
Kirk Vallis
Kirk Vallis som jobbar till vardags på Google gav publiken en tankeställare kring hur vi jobbar med att tolka trender. Han pekade på vårt vanliga beteende att leta efter kända mönster för att få bekräftelse, snarare än att bryta mönster och regler genom att utmana de gängse tolkningarna.
Niklas Bergström
Nicke Bergström som är Creative Director på VICE Media berättade om deras arbete med att inviga ABBA Museet som du kan ta del av nedan.
Peder Gunnarsson
Peder Gunnarsson från Ungdomsbarometern hade en spännande presentation, men enligt fler drog för långtgående slutsatser och visade prognoser med allt för svag data som bas. Han bortsåg ifrån att redovisa behov som uppstår beroende på var vi är i vår egen livscykel. När vi exempelvis går från unga vuxna till att bli småbarnsföräldrar förändras vår mediekonsumtion. Peder tycker tvärtom då han anser att vi tar med oss vårt ungdomsbeteende in i vuxenlivet.
Sorosh Tavakoli
Sorosh Tavakoli från Videoplaza gjorde ett kort men intressant tal i vilken han förespråkade mod och magkänsla.
Därefter följde en panel som var rörande överens om att innehåll är kopplad till flera olika behov som måste levereras på olika plattformar. Det handlar inte om linjärt eller VOD, inte heller om mobilt eller desktop. Panelens budskap var att vi måste finnas på alla plattformar i alla format. Det är konsumenten som sitter i förarsätet och medierna måste hänga på.
Patrik Sandberg
Sist, men inte minst intervjuade Patrik Sandberg från Nyheter24 Rob Norman som är Group M Chief Digital Officer Global. En både kul och smart genomförd intervju. Han sa bland annat att Sverige har ett försprång online, men att andra länder är på väg att hinna ikapp. Konsumenterna driver på, men vi inom media måste öka takten för att möta deras behov.
Rob Norman
Rob avslutade med att säga att han hoppas han får sparken inom tre år. Han anser att det inte är rimligt att ha en Chief Digital Officer 2017! Då ska “digitalt” vara en del av verkligheten, som vilket område som helst “There ain’t no analouge officers around, you know“, sa han. Det får oss att fundera över varför vi tänker teknik o distribution istället för media och kommunikation via olika distributionsformer!