IAB vill se en transparent leverantörskedja för programmatiska annonser

Det är inte bara Facebook, Google och EU som jobbar mot en transparentare annonsvärld. Även Interactive Advertising Bureau (IAB) vill bidra med två initiativ.

IAB har tagit fram två nya lösningar för att öka transparensen i hela leverantörskedjan för Supply-Side Platforms (SSPs) och Exchanges.

Den första heter sellers.json och agerar som ads.txt. Men här låter man köpare verifiera aktörer som antingen är mellanhänder direktsäljare till programmatiska leverantörer.

Den andra heter OpenRTB SupplyChain och gör det möjligt för köpare att se alla aktörer som medverkar i att återförsälja eller direkt sälja en förfrågan.

“Ads.txt allows for a declaration of intermediaries for resellers. It was not clear how a reseller had actually sourced the underlying inventory. DSPs are asking for transparency into the full chain. They’re saying, ‘if I’m getting a request from one exchange, which I know is a reseller for the publisher, where did they get it from? förklarar IAB.

Sellers.json och SupplyChain får nu ta emot kritik från allmänheten under 30 dagar. Om inga jätteinvändningar dyker upp kommer IAB rulla ut båda till branschen.

Här kan du läsa mer från IAB.