Som du redan läst här på Dagens Analys är kakor som metod för att mäta och följa upp internatanvändning under attack. Men IAB tror sig vara något på spåret med en helt ny lösning som kan förändra allt.
När IAB ens börjar tänka på lösningar för att hantera ett problem, som varit aktuellt under flera år, vet vi att det är dags att släppa allt och springa mot skyddsrummen.
IAB vill skapa och underhålla en universell identifikation som följer konsumenten över hela kedjan. Men för att kunna komma åt den måste företag bevisa att de kan handskas med den och behandla den enligt alla lagar och regler.
We propose standardized privacy settings and consumer controls tied to a neutral, standardized identifier, as an improved mechanism for audience recognition and personalization. We propose that this information travel with the consumer and be broadcast throughout the digital supply chain, so that it may be reliably honored, respected, and propagated, skriver IAB.
Companies wanting to access standardized identifiers for consumers would need to demonstrate compliance with their privacy preferences as detailed in their standard identifiers. To ensure compliance, the IAB proposes a joint accountability system that relies on software protocols and a “standardized, controlled container for ad delivery to limit the execution of client-side code in order to reduce security, performance, and tracking concerns, fortsätter IAB.
Ett problem är bara att ingen annan än IAB verkar intresserad av den här lösningen. För varför ska jättarna Apple, Google, Amazon och Facebook ställa sig bakom något som de själva redan har. Genom att ignorera alla räddningsförsök kan de sitta lugnt i sina egna skyddsrum och öppna upp dörren för desperata annonsörer som vill mer än bara gissa när det kommer till deras budgetar.
Om du vill lära dig mer om IABs förslag ska du klicka här.