IAB vill att alla ska förstå data och terminologi

IAB Tech Lab har publicerat nya definitioner så att vi alla ska prata ett språk. “Flight”, “Purchase order” och “Anonymized ID” är exempel på definitioner som numera ska ha samma betydelse, världen över.

Tanken är att göra det enklare för alla att tolka och förstå både data och terminologi. Initiativet kallas för OpenData 1.0.

Status idag är att alla medlemmar i IAB har 60 dagar på sig att skicka in sina kommentarer om listan av termer, som tagits fram av en kommitté bestående av dataleverantörer, datahanteringsföretag, mediabyråer och andra.

“By the IAB taking on the centralization of a standard nomenclature, it gives the industry the ability to either standardize for certain names or to create pointers that says this means this and this means that,” kommenterar David L. Smith, som är med och styr IAB Tech Lab OpenData Task Force.

“According to Dennis Buchheim, svp and gm of IAB Tech Lab, the list of terms could in the future have wider implications for everything from programmatic advertising to epayments. He said uniform terms are needed to make data science more efficient so less time is spent “jockeying spreadsheets around,” skriver Adweek.

“Are these two things apples, or is one an apple and another an orange?” kommenterar han.