IAB har kommit på en lösning för att hantera reklamblockerare – ett script som identifierar reklamblockerare.
Världsorganisationen IAB har samlat sina mest erfarna och kunniga för att råda bot på det växande problemet med reklamblockerare. En av lösningarna är att förse sina medlemmar med ett script som ska upplysa webbplatser att besökare har en reklamblockerare aktiverad. Med scriptet kan webbplatser publicera ett budskap på sin webbplats och be sina besökare att stänga av tillägget, så att de kan få sina annonspengar.
Scriptet som IAB tagit fram identifierar även reklamblockerare som försöker maskera sig själva som ‘vanliga besökare’ så att även de kan få budskapet från webbplatsen om att stänga av sina reklamblockerare.
“We believe this script will actually help enable them in their fight just by enabling their ability to detect,” svarade Scott Cunningham som är senior VP på IAB när han fick frågor om satsningen under en presskonferens.
IAB tänker även satsa resurser på att hitta nya lagliga vägar för att stämma företagen bakom reklamblockerare och tvinga dem att sluta blockera annonserna, trots att en sådan stämning nyligen misslyckades i Tyskland.
> Klicka här om du vill läsa mer
Vi på Dagensanalys.se rekommenderar att du istället läser det vi redan skrivit om reklamblockerare för att få en ordentlig uppfattning om problemet, utmaningen och möjligheterna. Klicka här!
Du kan även kontakta oss för att få en personlig konsultation.