IAB Tech Lab söker just nu ditt expertutlåtande vad det gäller data för personalisering, targeting och mätning av annonser.
The Data Transparency Framework 1.0 som är framtaget av IAB Tech Lab och lanserades igår är riktlinjer (eller en guide) för hur man ska fånga in data från besökare, kunder och omvärlden. Man kan säga att riktlinjerna kommer i kölvattnet av GDPR.
The Data Transparency Framework 1.0 innehåller bland annat information om vad man bör som datasäljare inkludera vad det gäller information om hur data samlats in, API för hur man ska kommunicera mellan olika aktörer i kedjan och annat gott. Målet är att ge “much needed clarity to engagements between data providers, marketers, and consumers – especially vital in a consumer prrivacy and consent-driven environment”.
Samtidigt har IAB Tech Lab tagit fram en ordbok eller Audience Taxonomy 1.0 som ska hjälpa köpare och säljare att kunna förstå vad olika begrepp betyder. Vad är egentligen en ‘unik besökare’?
Om du är intresserad av att bidra så ska du maila (på engelska) till ben@iabtechlab.com eller gå in på www.iabtechlab.com/data-transparency för att läsa mer.
IAB Tech Lab’s SVP and General Manager Dennis Buchheim (pictured) says the body is also developing standards to bring similar transparency to identity management offerings; and to improve efficiency and safety in audience recognition, having acquired the DigiTrust ID service.
The public comment period will run through July 16th, 2018 – comments can be emailed to ben@iabtechlab.com and the documents can be reviewed at www.iabtechlab.com/data-transparency .