När vi på Dagensanalys.se publicerade en artikel om ett initiativ att ta fram en branschutvecklad reklamblockerare fick vi svar från Charlotte Thür, på IAB Sverige. Hon säger att det inte alls stämmer att IAB ska vara bakom en sådan satsning.
När vi ber Charlotte Thür, från IAB Sverige att kommentera händelseutvecklingen och artikeln från Adage svarar hon:
“Det var en överraskning när jag läste det igår att Google kommer via sin browser Chrome som jag förstår det blockera annonser som inte uppfyller Coalition for Better Ads”.
“Men IAB äger ingen browser eller möjlighet att blockera något och ska absolut inte skapa någon adblocker. Däremot är det otroligt viktigt att vi lyssnar på konsumenterna och slutar använda annonsformat som vi vet är störande och som ökar användandet av adblockers annars kommer ju hela tanken om fritt innehåll och nyheter på nätet dö så klart. Och observera det IAB gjort är lyssna på konsumenter inte på Google och Facebook etc.”
Vidare skriver hon:
“Coalition for Better Ads påminner mycket om det IAB Sverige skapat lokalt med vår Annonsvänligt Sverige-Certifiering som nu de flesta stora mediehus redan uppfyller och certifierats enligt”.
“Det är IAB Tech Lab i USA som tillsammans med IAB Europe ett stort antal globala aktörer arbetat fram efter en enormt omfattande studie på mer än 25 000 konsumenter och 104 desktop- och mobilformat. Som är grunden till den rekommendation som nu går ut i globalt”.
“Sedan verkar det som Google kommer ta det ett steg längre och bara släpp igenom annonser som följer den rekommendationen.”
I en tidigare intervju har Charlotte Thür från IAB Sverige svarat på frågor som hon delar med sig av nedan.
Fråga 1: What is Better Ads?
Charlotte Thür: “The Coalition for Better Ads it’s an American and European IAB initiative. It’s a good and very important global approach that has been to develop a new global recommendation for ad units that is based on a comprehensive study”.
Fråga 2: What does Better Ads do?
Charlotte Thür: “These initial standards will hopefully be an alarm clock for brands, dealers, agencies, publishers and their adtech suppliers to retire the ad formats the study shows annoys consumers”.
“It creates a standard that everyone can relate to”.
Fråga 3: What is the goal for Better Ads work initiative?
Charlotte Thür: “The goal is to improve the ad position and create a better understanding of ad-funded online services and finally retain idea of an open societies and liberal economies”.
Fråga 4: How does Better Ads involve the consumers in the work?
Charlotte Thür: “Consumers have been in focus of The Coalition for Better Ads is based on a comprehensive study where consumers compare comparatively different advertisement experiences presented to them while they read online articles. More than 25,000 consumers rated 104 desktop and mobile ad experiences. We know since before that the majority want advertising-funded online services.”
Fråga 5: How can advertiser’s best meet consumers who choose to use an ad blocker?
Charlotte Thür: “First and foremost, I see it important to ensure that the site visited buy consumers using adblockers get always the information that the site is ad-funded. Many tend to forget this”.
“In Sweden we have an Industry Standard that we call “An Ad Friendly Sweden” “Ett Annonsvänligt Sverige”, where ad buyers, adtech and publishers jointly decided not to work with some ad units that we know are disrupting formats and ensure that there is always an opportunity for dialogue with consumers visiting these websites about the ads”.