European Parliament’s Committee on Civil Liberties, Justice and Home Affairs (LIBE) röstade igår för förslaget om ePrivacy. En effekt av detta som IAB Sverige lyfter fram är att sajter kan bli tvingade att “erbjuda sitt innehåll gratis”.
IAB har tidigare varnat EU att om sajter inte får erbjuda datadrivna annonser så kommer de att gå under.
V kontaktar Maria Hagman på IAB Sveriger och frågar – Vad menar du att de måste erbjuda det gratis?
“Det betyder bl a att en publicist inte kan neka någon med exempelvis en installerad adblocker tillgång till redaktionellt innehåll, för att värna om den enskilda individen. Detta kommer leda till att vi ser fler premiumupplägg på nätet. Vilket kommer understryka ett mer segregerat samhälle.
En Europeisk studie från IAB Europe visade också i september att en genomsnittskosument är beredd att betala så lite som 38kr per månad för online-innehåll. Bortfallet från existerande annonser blir för stort för att täckas av en mindre mängd reklam, samt ett flöde fullt av nativeannonser skulle nog påverka trovärdigheten hos tex nyhetssiten och negativt påverka internetupplevelsen.”
Här kan du läsa hela IAB Sveriges uttalande.
Läs också: Betala 38 kronor per månad för att slippa annonser – men intäkten räcker inte