IAB publicerar den färdiga versionen av sin annonsstandard för mobil och webb

Interactive Advertising Bureau (IAB) är en organisation som ska värna om alla olika annonser på internet.  De har jobbat ett bra tag med att få fram en annonsstandard som nu världens onlineaktörer ska följa.
Bakom IAB står jättar som Facebook, Google, Yahoo, Microsoft och fler.
Den nya standarden, som tagit fyra år att ta fram,  ska hjälpa företag inom annonsering på internet att använda rätt format, på rätt sätt och i rätt kontext. Ett av de stora problemen för IAB har varit den ökande användningen av så kallade reklamblockerare. När allt fler användare installerat tilläggen som blockerar annonser i sina mobiler och datorer har IAB blivit tvungna att tänka om i sin strategi för vad som är bra respektive dåliga annonser. Resultatet av detta är det som nu återfinns i den nya standarden.
“It’s really about, how do we create a new ad portfolio that’s with the times, that’s easier to implement and customizable,” förklarar IAB.
Bland annat finner vi att annonsformaten nu lämnat fasta storlekar till att vara inom en viss storlek (max till minimum vad det gäller höjd och bredd). Detta reflekterar de olika enheterna som vi använder idag jämfört med för bara några år sedan.
Vidare tänker och har IAB lämnat guider för hur man ska hantera framtida tekniker som AR (augmented reality), VR (virtual reality), sociala medier och emojis.
Eftersom teknik och annonsformat utvecklas snabbare än IAB hinner skapa standarder har organisationen även försökt att lätta upp sin process. Vi lär med andra ord få ta del av nya standarder snabbare i framtiden för fyra år är en lång tid i vår internetintensiva värld.