Om du ska mäta trafiken i mobila enheter behöver du ett SDK. Tyvärr behöver du ett SDK från varje leverantör men det är nu något som IAB vill ändra på med sitt OM SDK.
Att installera SDK från varje leverantör och förändra dem varje gång din mobila tjänst uppdateras är ett strul för teknikavdelningen och ofta blir det knas.
Det är IAB Tech labs i USA som tagit fram ett Open Measurement Software Development Kit (OM SDK). Deras SDK finns tillgänglig för både iOS och Android och innehåller både “begin-to-render”, viewability, flera olika annonstyper – display, native, native video och mer samt verifiering av video med VAST.
IAB har insett att livet borde vara mer än att pilla med SDK:er så de har tagit fram ett helt öppet SDK som installeras en gång och kan se agera som en värd för alla leverantörer. Med andra ord så behöver du bara en SDK.
Flera olika publicister, annons-SDK-leverantörer och leverantörer med tredjepartsmätningar har redan testat IABs OM SDK.
“Historically, publishers have integrated separately with each of many vendors’ SDKs to ensure proper measurement and verification, and buyers have been frustrated when publishers didn’t support a preferred vendor. With the OM SDK, key parties came together to make this seamless. These founding members – comScore, DoubleVerify, Google, Integral Ad Science (IAS), Oracle’s Moat, and Pandora – made this possible by providing insights, technology, and other major contributions throughout the development of the SDK,” kommenterar Dennis Buchheim som är VD för IAB Tech Lab.