Det verkar röra på sig i GDPR-kretsarna som varit ganska tysta under sommaren. Inte bara fick Sverige sin första bot utan nu kommer också uppdaterade guide för digitala marknadsförare.
Version 2.0 av guiden har varit ute för kommentarer sedan april månad efter att 10 nationella IAB gruppper samt 55 företag varit bidraget till innehållet.
Guiden som döpts till Transparency and Consent Framework (TCF) 2.0 syftar till att hjälpa digitala marknadsförare att förstå gränserna för vad som kan göras när man hanterar information från konsumenter. Bland annat har man utökat anledningarna till varför man behöver data från 5 till 10 skäl för att bidra till mer flexibilitet. Man har sett över hur konsumenten kan tack nej till att dela sin information och hur annonsörer och marknadsförare ett legitimt intresse i data.
The original TCF was launched to help a complex industry value chain manage their obligations under new regulations, notably the GDPR. With the number of constituents involved and disparate regulatory interpretations across multiple jurisdictions, it was essential that the evolution of the framework was handled sensitively, with the final specifications able to be adopted in a manner consistent with differing business models in a wide range of operational markets, förklarar IAB.