Reklamblockerare fortsätter att vara ett hett ämne i branschen, och nu kommer IAB (Interactive Advertising Bureau) ut med en egen studie där man konstaterar att 26 procent av datoranvändarna och 15 procent av de mobila surfarna gärna slår på reklamblockerare.
Det visar sig också att den stora majoriteten är (relativt) unga män.
Studien är förstås tänkt att inte bara visa vilka som blockerar annonser och varför, utan ska också vägleda annonsörer och publicister kring vilka metoder som bäst lämpar sig för att få konsumenter att stänga av annonsblockerarna.
Läs mer: IAB:s gyllene regler för hur man minskar användandet av reklamblockerare
Man använde sig dels av en serie labbtester med eye-trackingteknologi, och dels kvantitativa studier i form av användare som fick svara på enkätfrågor efter att ha sett annonser online. Det tål också att nämnas att den utfördes på konsumenter bosatta i USA.
Rapporten kommer fram till att
- 26 procent av datoranvändarna blockerar annonser och att de ofast är män mellan 18-34 år
- 15 procent blockerar annonser på mobilen – och återigen är dessa mestadels män mellan 18-34 år
- 17 procent av dem som för närvarande inte blockerar annonser kan komma att göra det i framtiden.
Orsakerna till att använda reklamblockerare är några av dem vi redan skrivit om tidigare från andra undersökningar:
- Man söker en bättre användarupplevelse, och störs av svårnavigerade annonser som riskerar att göra upplevelsen långsammare
- Annonser som blockerar innehåll, långa videoannonser innan korta videosnuttar, annonser som “följer med” samtidigt som man skrollar
- Självspelande annonser (ljudreklam och inbyggda videoannonser)
Några av förslagen från IAB kring hur man ska vinna tillbaka de reklamblockerande användarna är att man ska lägga till synliga knappar för att hoppa över videoannonser, tillsammans med “gilla” och “ogilla”-knappar. Man varnar också annonsörer och publicister från att blockera innehåll med annonser, eller spela upp långa videoklipp. Samma sak gäller “pop-ups”, eller helsidesannonser.
Andra förslag handlar om att snällt be användare att stänga av annonsblockeraren, något som visar sig fungera enligt studien (20 procent av tidigare reklamblockerare uppger detta som orsak). På samma sätt så ska man blockera delar av innehållet för dem som inte stänger av ad blockern.