Tre branschorganisationer går nu ihop för att samarbeta om att ta fram bättre förutsättningar för målgruppsdata genom transparen.
Det är Data & Marketing Association (DMA), Advertising Research Foundation (ARF) och Coalition for Innovative Media Measurement (CIMM) som träffas för att tillsammans ta fram en transparent metod för målgruppdata, som ska bli standard.
“The quality of insights and the effectiveness of targeting is directly related to the integrity of data received from third party suppliers. We felt it essential to work with the DMA and CIMM to ensure that the advertising community has transparency into the information they are using as a fundamental basis for the sound advancement of research,” kommenterar representant från ARF.
När arbetet är klart ska marknadsförare kunna bättre förstå källa, insamlingsmetod, segmenteringsmodeller och lagstyrda standarder som använts och följts.
“Marketers and agencies need a clear and standard understanding of the source and composition of data they are using. Transparency enables greater relevance and value to the consumer, with elevated integrity and responsibility,” kommenterar en representant från DMA.
Representanter från DMA inkluderar företag som Oracle Data Cloud, LiveRamp och Neustar vilka kommer att testa och anpassa sig till den nya standarden.
Första releasen planeras till slutet av 2018.