I Norge har kriget mot reklamblockerare gått in i en intensiv fas där mediabyråer kräver nu bättring och medier försöker förhindra att de användare som har reklamblockerare kan ta del av webbplatsens innehåll.
Relaterat: Användningen av reklamblockerare ökar bland svenskarna
I Sverige har informationen om reklamblockerare möts av av ett ljummet svar från mediahusen. Svenska medier väljer hellre att ignorera problemet än att öppet föra diskussioner. Reklamblockerare kommer att öka, inte minska i användning. Det är dags att svenska medier vaknar upp och börjar agera.
Dagensanalys.se har intervjuat ett påläst företag som jobbar aktivt idag med att hantera reklamblockerare. Per Øivind Skard är VD på företaget Mediehuset Tek i Norge som ser möjligheterna i problemet.
Hur har reklamblockerare som AdBlocker påverkat den norska mediemarknaden?
I Norge er det flere og flere medier som opplever annonseblokkering som et stort problem. Vi opplever de samme tallene som rapporteres fra Sverige og Danmark på andel med annonseblokkering. Det er også urovekkende at en så stor andel menn under 45 år blokkerer annonser.
Hur hanterar mediebyråerna reklamblockerare idag? Vad planerar de att göra?
I den senere tid har det vært mye oppmerksomhet rundt annonseblokkering. Vi opplever at enkelte mediebyråer hensyn tar det mer enn andre. I tillegg er det flere kunder som etterspør dokumentasjon på medienes andel med AdBlock, og som velger kanalene som har gjort noe med problemstillingen.
Finns det några större mediehus som tänker försöka stoppa reklamblockerare?
Amedia via Mediehuset Tek har stengt alle AdBlockere ute med stor suksess. I tillegg skal flere av riskavisene lansere tiltak mot AdBlock innen kort tid.
Vad tycker ni att man ska göra för att hantera reklamblockerare?
Jeg skal være forsiktig med å mene for mye om hva andre skal gjøre, men det vi gjorde var at vi sperret de som hadde AdBlock ute fra sidene våre og krevde at de slo av AdBlock på våre sider (whitelisting). Det har fungert for oss og jeg ser ikke hvorfor ikke andre bør vurdere det samme. Samtidig erfarer vi at grunnen til at lesere installerer AdBlock ikke primært er nettannonser, men videoannonser på YouTube o.l. Samtidig som man kan kreve at leserne slår av AdBlock er det viktig å ta hensyn til dem når en lager annonseprodukter.
Hur ser framtiden ut? Kommer vi att se en ökad användning av reklamblockerare?
Jeg tror AdBlock kommer til å vokse videre. Det er et utall måter å blokkere annonser på og verktøyene blir enklere og enklere å bruke. I tillegg til utvidelser til nettleseren kommer AdBlock også på rutere, brannmurer og til og med integrert rett inn i enkelte nettlesere. Når det er sagt så tror jeg samtidig at de fleste nettmedier kommer til å kreve at en ser annonser for å få lese sidene deres. Det vil redusere hvor attraktivt AdBlock er.
Generelt sett kan en si at AdBlock er et stort og voksende problem. Samtidig er det løsbart som vi har vist. Neste utfordring er at AdBlock også stopper all sporing av salg. Med andre ord selv om en bruker whitelister et nettsted og ser annonser der blir det vanskelig å få målt effekt av kampanjene. Når vi vet at mange annonsører vekter den typen salgsanalyse tungt har vi en vei å gå.