Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

”Hyper Reality” – en skrämmande framtid

VR och AR – Virtuell och förbättrad verklighet är några av de hetaste tech-trenderna idag, och tillsammans med till exempel IoT (Internet of things) så kan vi vara på väg in i en ny framtid. Men vad händer när annonserna tar över helt okontrollerat – eller när vår identitet blir hackad i den ”förbättrade” verkligheten? Videofilmen ”Hyper Reality” visar en skrämmande vision…

Det är Londonbaserade Keiichi Matsuda som nyss har färdigställt sin kickstartade kortfilm, ”Hyper Reality”. På strax över sex minuter lyckas han visa en rätt skrämmande vision av vad som kan vara en snar framtid.

Klippet börjar på bussen, där vår huvudperson (en utbildad lärare som numera handlar mat åt andra) måste navigera sig till stormarknaden i en värld fylld av ikoner, annonser, pop-up reklam och högljudda varningar. Hela tiden påminns vi också om värdet av lojalitetspoäng.

Visionen påminner om boken Du sköna nya värld (men på speed och med annonser), och blir ännu mer skrämmande när vår huvudpersons konto blir hackat. Slutet är helt fantastiskt och väldigt tragikomiskt. Skrattet fastnar dock många gånger i halsen – är detta snart vår verklighet?

Läs mer: eBay tror på VR-handel: öppnar världens första butik i Virtuell Verklighet

En personlig, och skrämmande reflektion – när vi får glimtar från den normala, icke-förbättrade verkligheten så tycks den vara grå, tråkig och deprimerande. Det, om något, skrämmer en ännu mer – hur beroende av färgglada kickar är vi redan idag?

Bedöm själv nedan:

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.