Hyper Island designskola tillsammans med Google blev framgångsrik

Hyper Island, Google och de fyra största designskolorna i New York startade en experimentskola för ett år sedan för att utveckla designers till entreprenörer. Syftet med experimentet var att fylla en lucka mellan design och näringsliv. Skolan som heter 30 Weeks blev en stor framgång. Nu förbereds den andra uppsättningen av programmet för start i september.

I april avslutades pilotomgången av 30 Weeks med att lansera 16 nya startups. Alla designers som genomgått programmet har utvecklats till designentreprenörer och lyckats ta sig från idé till ett säljbart koncept och produkt på bara 30 veckor. Sveinung Skaalnes ledde arbetet från Hyper Island och var med från början.

– 30 Weeks är det första programmet av sitt slag och ett komplement till existerande handels- och entreprenörsskolor. Här är det fokus på att designers ska “utvecklas genom lansering” och inte lägga allt fokus på att det ska blir rätt från början, vilket är ett viktigt förhållningssätt i det nätverkssamhälle vi lever i, säger Sveinung Skaalnes, produktutvecklare, R&D på Hyper Island.

Utbildningen skapades som ett experiment för att lyfta designs betydelse i näringslivet och morgondagens produkter och tjänster.

– Design brukade vara en komponent som kom in sent i ett företags utvecklingsprocess. Idag tror folk passionerat på att design ska vara ett nyckelelement från dag ett. Resultatet av 30 Weeks är ett bevis på att det fungerar, säger Sveinung Skaalnes.

Programmet 30 Weeks bygger på principerna som startups inom it och teknik ofta använder, med fokus på praktisk erfarenhet och aktivt mentorskap. Med lite vägledning, maximal hastighet och en process som bygger på “learning by doing” får deltagarna en chans att lära sig entreprenörskap och skaffa sig den kompetens som behövs i en miljö som är så nära verkligheten det går. Under programmets gång utgår deltagarna från sina egna produkter och utvecklar affärsmöjligheter och företag parallellt, med allt vad det innebär från idé till finansiering och försäljning.

Utvärderingen av pilotomgången visar på ett fantastiskt resultat, därmed investerar parterna i en ny omgång med start i höst och dubblar antalet platser. I år finns möjligheten för 40 designers att utvecklas till entreprenörer nära några av de smartaste påverkarna inom design, teknik, näringsliv och riskkapital i New York.