En ny studie från agenturen Wunderman funderar kring hur man får konsumenter att engagera sig, alltså “vilja” ha ett varumärke – något man kallar “Wantedness”. Undersökningen visar också att detta kan vara helt avgörande för beslutsprocessen i samband med ett köp!
Begreppet “wantedness” är ett sätt att mäta konsumenternas engagemang, hur ett varumärke får folks förtroende och behåller (eller ökar) det under hela resan från övervägande till köp.
Wundermans studie – gjord tillsammans med Penn Schoen Berland – undersökte britter och amerikaner i åldrarna 18-65 visar på att ett företags engagemang i deras konsumenter kan vara helt avgörande för om de ska handla dess produkter eller inte.
Läs mer: Marknadsknepen som får oss att köpa mer
Hela 79 procent av amerikanarna och 72 procent av britterna uppgav att de bara övervägde att köpa produkter från varumärken som “visar att de förstår och bryr sig om sina konsumenter”.
Det är också intressant att notera hur pass viktig mobiltelefonen blivit för köpprocessen. Hela 90 procent av amerikanarna uppgav att mobilen hjälper dem ta bättre beslut.
Hur ökar man då sin “wantedness”?
- Det är viktigt att förstå och överträffa konsumenternas förväntningar. Följ konsumenten under dennes hela resa mot ett köp – och kom ihåg att kunden alltid har rätt.
- Nya idéer och nya metoder för marknadsföringen av sina produkter – 88 procent av amerikanarna och 90 procent av britterna uppgav att detta ökade deras engagemang med ett varumärke.
- Se till att hela köpprocessen flyter på så smidigt som möjligt. Gör det lätt för konsumenten! Underlätta deras liv – sådant lönar sig och ger bättre försäljningssiffror.
Spana in den här videon från Wunderman, som presenterar några av de viktigare punkterna i studien: