Hur ser du egentligen ut på nätet?

Ibland blir till och med jag slagen med häpnad. Inte sällan handlar det om vad människor gladeligen exponerar på nätet utan att tänka sig för. Kanske känner du, såhär i sommartid, igen vänner och bekantas statusuppdateringar fyllda av glittrande vinglas, lättklädda strandbilder och utlandsfoton. För du skulle väl aldrig vara så tanklös?

Ditt digitala fotspår på internet kan stjälpa dig då du minst anar det. Dels för att det kan användas i fel syfte. Exempelvis för att stjäla din bil eller saker i ditt hem eller kontakta ditt minderåriga barn, så kallad grooming.

Men även vid en oskyldig rekryterings- eller affärsprocess kan det gå fel, eftersom en bild tolkas genom betraktarens ögon. Enväldigt. Som avsändare har du sällan eller aldrig chansen att förklara hur du menade med den där bilden från midsommarkvällens sena timmar.

Om bilden skapat fel reaktion hos mottagaren, så är du redan bortsorterad. Du kommer att få ett avslag på jobbet eller affären och du kommer förmodligen inte att få veta anledningen.

susanne_hyden3
Susanne Hydén
Foto: Susanne Hjalber

”You never get a second chance to make a first impression”

Som rekryterare och coach har jag fördelen av att ha med mig erfarenheten av hundratals möten med beställare och kandidater under intervjuer sedan 1993. Dessutom har jag läst och bedömt tusentals CV’s och personliga brev. Jag har search:at kompetens genom nätverk, referenser och internet i Spira Rekrytering AB sedan 2005. Det gör att jag försöker ha med mig en liten extra förståelse för att man kanske inte alltid tänkt sig för i hur man faktiskt ser ut på nätet.

Söker en rekryterande chef eller en rekryteringskonsult upp information på nätet? Lägger man verkligen tid på sådant?

Svaret är att det blir alltmer vanligt att söka efter information i olika sociala media. Även ovana användare letar information, vilket nästan är än mer riskabelt eftersom de inte har samma förståelse för vilken sorts information som hamnar i respektive kanal.

Enligt den senaste undersökningen från Stockholms Handelskammare (Q4 2015) så söker 72 procent av de som rekryterare efter ytterligare information om en kandidat på detta sätt. Det handlar om att få en helhetsbild av en kandidat och minimera risken av att rekrytera fel, vilket är mycket kostsamt. Man beräknar allt från 250.000 upp till det tiodubbla beroende på tjänst. Idag är presentationen på nätet också en del av den person man anställer och därmed också en framtida representant för företaget. Hur man ser ur reflekterar på företaget man arbetar för.

Tiden det tar att söka upp information anses förhållandevis väl investerad jämfört med att välja fel person.

Gäller det mer exekutiva rekryteringar är det alltmer vanligt att man använder en extern firma som gör en ännu djupare sökning på nätet och plockar fram allt som går att hitta om en person i ett ännu bredare perspektiv. Enligt undersökningsföretaget Look Closer så hittar man hos var tionde granskad kandidat så pass allvarliga brister att vederbörande avskrivs ur rekryteringsprocessen.

ETT

Så ett första tips, om du söker jobb eller i alla fall vill bli hittad för ett jobberbjudande, är som följer. Googla på ditt eget namn och se vad du hittar. Att du har ett vanligt namn är sannolikt inget du kan gömma dig bakom. Var beredd på att en duktig researcher hittar mer än du tror. Mycket mer.

TVÅ

Mitt andra tips att du ska fundera på vad du har för personlig strategi med din närvaro i sociala media. Varför är du på Facebook? Varför är du på Instagram? Varför är du på LinkedIn? Då du har svaren på dessa frågor är det mycket enklare att anpassa innehållet. Det som är privat blir mer privat och det som är professionellt kan vässas till att bli ännu mer professionellt.

Hur hindrar jag någon att se mina bilder?

Ett enkelt svar är förstås att alltid tänka efter innan man lägger ut något. Vad är ditt syfte? Är det ok att även en chef läser det?

En annan enkel åtgärd är att skydda det personliga flödet i exempelvis Facebook. Att se till att det enbart är din profilbild och omslagsbild som syns. Dessa är nämligen oftast svåra att skydda om du inte specifikt blockerar en person. Sortera bort eventuellt olämpliga kommentarer som kan ligga kopplade till dessa bilder. Slå på funktionen där du själv måste godkänna om du taggas i en bild innan den hamnar i ditt flöde för alla. På så sätt undviker du onödig exponering av det du inte vill visa för alla. Bilder från fester eller annat kan med fördel läggas i en privat grupp.

Men i dagsläget har både min chef och flera kollegor adderat mig som vän på Facebook. Hur gör jag då?

Kom ihåg att det är helt ok att rensa bland kontakter. Man måste inte vara vän med alla och det förstår en klok chef. I värsta fall, om han/hon ändå verkar vilja vara vän, så går det att begränsa vad som syns. Titta under inställningarna och prova dig fram så det blir bra.

När det gäller LinkedIn kan det däremot vara bra att se till att addera mer kontakter. Med många kontakter följer flera fördelar:

  • Du har lättare att nå nya personer.
  • Du får lättare fler kommentarer och skillsklick.
  • Du blir mer synlig för nya erbjudanden.

Genom att bli mera synlig blir du också mer osynligt, dvs det blir svårare att t.ex se om du adderat några rekryteringsfirmor eller annat. Din chef kommer således inte lika lätt at se om du söker något annat även om ni är vänner på LinkedIn. Rätt sorts taggningar och inlägg kan dessutom vara bra för ditt varumärke även hos nuvarande arbetsgivare.

”Titta vilket bra inlägg hon skrivit” eller ”se vilja snygga foton han tagit” kan bli ett avstamp till nya möjligheter även internt.

Vad händer om jag faktiskt inte syns särskilt mycket på nätet?

I dagsläget kan man nästintill tycka att det är lite kufiskt. En del skulle säkert tillägga att de kan anta att man brister i social kompetens eller vill dölja något. Oavsett så kan en bristande närvaro på nätet, oavsett orsak, skapa oönskade funderingar hos en rekryteringskonsult eller hr-person.

Så om du nu, av någon anledning, inte vill synas särskilt mycket på nätet men ändå skulle vilja ha möjligheten att bli upptäckt. Välj att vara med på LinkedIn. Gör en enkel men välgenomtänkt profil och håll dig till den.

Vilken sorts bild bör jag välja?

LinkedIn är i huvudsak en jobbkanal, så använd en bild som känns jobbrelaterad. Enkel, ledig, snygg. Välj en bild där man känner igen dig, gärna samma som du har i din ansökan.

När det gäller övriga sociala media, där du är mer privat, så sortera bort bilder som inkluderar vin&sprit, cigaretter eller dig själv i badkläder. Om du har ungdomar som är aktiva rekommenderar jag dig absolut att även fundera på hur de ser ut på nätet. Söker du en ansvarsposition, kan öppna bilder från barnens konton på sociala media där de framställer sig alltför lättklätt eller festande, bli en klart besvärande omständighet. Beroende på den som rekryterar. Skönheten ligger som bekant i betraktarens öga.

Vad är det värsta som kan hända om jag har fel bild?

Självklart tänker man nu att det är att du inte får ett jobb eller blir bortvald på grund av en bild som gett fel bild av dig. Vilket förstås kan vara illa nog. Men i dessa dagar, då inte bara rekryterare, utan även media letar upp bilder på nätet och publicerar. Därför så skulle jag vilja säga något ytterligare. Händer något sensationellt av något slag så kommer bilder från sociala media snabbt ut i tidningen eller tv. Ett exempel nyligen var vid det tragiska mordet på en ung kvinna vid ett hvb-boende i Mölndal, strax utanför Göteborg. Bilder från den unga kvinnans Instagram och Facebook blev hennes eftermäle på nätet. Tanken är både otäck och obekväm, men om du vill ha en komplett uttänkt strategi, så våga även att tänka det värsta.

Hur gör jag för att skruva lite på bilden av mig själv? För att hitta ett annorlunda jobb än det jag har idag?

Många av de jag karriärcoachar står just inför den sortens fråga. Det kan handla om att man jobbat länge på ett företag och vill bryta sig loss helt, kanske till och med till en annan bransch. Men det kan också handla om att man inte tycker att man är synlig internt. Att man hamnat i en roll som varken passar utbildning eller ambitioner på lång sikt.

I sådana lägen är det utmärkt att använda bilden man ger av sig själv på nätet som en del av processen. Det kan handla om allt från att man lägger upp en fylligare arbetsbeskrivning/cv i sin LinkedInprofil till att man länkar in delar av en föreläsning, en artikel, en studie eller ett antal fotografier. Att be kontakter och skriftliga referenser kopplade till projekt eller uppdrag är ett sådant bra knep för att öka sin synlighet. Säg att du t.ex har fått möjlighet att prova på att arbeta i en styrelse och är intresserad av flera sådana uppdrag. Låt då en styrelsekollega skriva en skriftlig rekommendation några några rader och se till att de ligger sökbara på din profil.

Sådana relativt enkla knep är en av vägarna till ett nytt spännande uppdrag.

Susanne_hyden1
Susanne Hydén
Headhunter, föreläsare, karriärcoach och författare

Addera gärna på LinkedIn och läs mina blogginlägg.

http://bookboon.com/se/karriarcoaching-ebook#download