Att anpassa och använda sitt domännamn för att optimera sitt varumärke kan vara en väldigt god idé. Alltfler företag och kändisar tar det av det som kallats “the Not-Com revolution”.
Undvik anonyma “URL-shorterners” – alltså slumpade sifferkombon från exempelvis Bit.ly. När man redan satsat storsummor på varumärkesprofilering kan det vara dumt att tvingas använda sig av sådana förkortningar, som dessutom tillhör ett annat varumärke.
Ett tips kan vara att istället se till kändisar som Lady Gaga (bornthisway.foundation) eller företag som Slack (slack.help). Enligt uppgift används dessa av ett ökande antal företag – av vissa som huvuddomäner, andra för mailtjänster.
Läs mer: Emotionell varumärkesanalys – nya trenden för marknadsförarna
En god användning av egna domännamn kan vara för rent visuella, tydliga marknadsföringssyften för specifika kampanjer. Istället för ovan nämnda bit.ly adresser kan man ha ett konsekvent domännamn, som kan säkra varumärkets namn och profil bland konsumenterna.
Och apropå Bit.ly så har även dessa hoppat på domäntåget, och erbjuder toppdomäner via sitt företag, Bitly Enterprise. Ett exempel är den populära nyhetstjänsten ATTN.com, som i exempelvis sitt twitterflöde använder sig av attn.link, som är en del av Bitlys URL-tjänster.
Biltly hävdar själva i sin studie på området att företag kan få en 34 procentig ökning av klickfrekvensen bara genom att byta namn på URL-snabbadresserna.
Visst finns risken att man måste göra sig av med några tecken bara för att få plats i Twitterflödet (som dock ryktas tillåta fler tecken framöver), men vinsterna är stora.
Det är dags att se över sitt hus och sin domän.