Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Hur länge ska vi ignorera reklamblockeraren?

“Half the money I spend on advertising is wasted,” sa en gång pionjären John Wanamaker med slutsatsen “The trouble is, I don’t know which half.” Men nu vet vi faktiskt vilken halva. Det är ju den som inte syns för att besökaren har en reklamblockerare.
Trots att nya installationer av reklamblockerare bromsat in är det totalt 24,8 procent i Sverige som har en sådan mojäng. Bland millennials är siffran hissnande 46,7 procent. Tror du mig inte? Procenttalen kommer faktiskt från Kantar Sifo och deras senaste Orvesto-mätning.
Det är ju inte så många som ingår i den gruppen!
Nu tänker du kanske att jaja, det är ju bara typ 25 procent, alltså var fjärde och sen den där konstiga gruppen ’millennials’ som verkar ha en reklamblockerare. Men gruppen millennials representerar alla födda efter 1982, alltså inte bara kidsen. Bland kidsen, alltså födda efter 1982, är siffran högre.
På internet surfar det omkring 35-åringar som har plånboken fylld av kreditkort. De bildar familj, köper hus, förnyar bilen och åker på resor till Kanarieöarna. Hälften av dem ser aldrig en enda reklamkampanj på nätet. De blockerar alla dina försök att nå fram med hjälp av tillägg som Adblocker. Här har vi nu identifierat den där hälften som John Wanamaker siade om redan på 1800-talet.
Paradise Hotel är ju mer populärt!
Så vad ska vi göra? Det verkar som att svaret är att fortsätta ignorera fakta. Att helt enkelt strunta i att hälften av reklampengarna spolas ned i reklamblockerarens toalett. Inte hör jag någon diskussion på stan om det här, eller i något forum. Det var en liten period förra året som medierna skrev om reklamblockeraren men eftersom ingen orkade läsa slutade man snabbt och återgick till rubriker om Paradise Hotel.
Förutom att blockera ratar vi reklamen
Att ’reklamblockera’ är ju inget nytt, vi har alltid gjort det. När det inte fanns tillägg som Adblocker gick vi på toa eller kokade té. Nu när vi tekniskt kan göra något åt annonserna placerar vi allt i kategorin Reklamblockerare och tänker att det är så hemskt. Men tänk på att även de som inte har en reklamblockerare installerad väljer att undvika reklamen.
Ungefär 30 procent av svenskarna är negativa till reklam säger Kantar Sifo.
Varför ska du ens bry dig?
Jag tror att grundproblemet är att vi inte orkar tänka. För att övervinna reklamblockeraren och den negativa inställningen till reklam behöver vi ju tänka om, och vem orkar det. Vi behöver återvinna konsumentens förtroende och vi behöver bli mer kreativa i både format och innehåll. Utan den processen är det kört for ever! Så varför ska du bry dig? Du slutar ju kl 17 och ingen har betalat dig för att rädda medierna. Lisa ska hämtas på dagis och sen är det gymmet på kvällen. Inte fan ska väl du axla ett världsproblem. Och du har helt rätt!
De som borde bry sig är hövdingen på WPP, marknadschefen på Coca Cola eller gnällspiken Jon Moellers på Proctor & Gamle. De tjänar nämligen fortfarande miljarders miljarder och en del av pengarna borde de lägga på innovation inom digital marknadsföring. Fast då inte i händerna på gubbar och tanter i kostym utan just i händerna på millennials, gruppen som är problemet, eller varför inte kidsen.
Kollektivet samlades i en gränd och gick sedan vidare
Jag fattar att den här artikeln inte är en ’vanlig Timo-artikel’ fylld med kryptonit. Jag är ledsen om du blev besviken. Men helt ärligt är jag sjukt trött på att skriva om det här. Jag känner mig som gnällspiken Jon Moellers på Proctor & Gamle. Jättebra fakta för stunden men när stormen blåser förbi (om fem minuter) återgår alla till sina skrivbord och googlar efter julpynt. Det är som om kollektivet samlades i en mörk gränd vid Stureplan och bestämde sig för att helt ignorera det här. Alltså både reklamköparen, publicisten, sociala medietjänsten och allt där emellan. Det är ju pinsamt att vi blir upprörda över Facebooks räckviddssiffror eller hur länge en annons syns i sekunder på sidan. Fatta att annonserna inte syns över huvudtaget så då spelar allt det där ingen roll!!!
Förlåt … nu brusade jag upp igen. Ha det så bra och kör hårt på gymmet.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.