Nytt verktyg från Google avslöjar företagets digitala mognad

Företag som omfamnat den digitala transformationen och uppnått digital mogenhet uppnår betydligt bättre resultat, visar en nyligen publicerad rapport från Google och BCG. I samband med rapporten lanseras även ett verktyg där du kan testa er digitala mognad.

Google har, tillsammans med Boston Consulting Group (BCG), släppt rapporten The Dividends of Digital Marketing Maturity som visar att företag som är bäst på datadriven marknadsföring kan spara upp till 30 procent och öka intäkterna med 20 procent. Företag som använder avancerad teknologi, läs maskininlärning, tillsammans med mänsklig tillsyn kan förbättra sina kampanjer med upp till 35 procent.

Endast två procent använder datadriven marknadsföring fullt ut

Rapporten visar också att endast två procent av alla varumärken använder datadrivna insikter och teknik för att skapa meningsfulla och relevanta kundupplevelser över hela köpresan. För att kunna bli ett datadrivet och digitalt moget företag krävs det både tekniska och organisatoriska färdigheter.

Tekniska färdigheter inkluderar bland annat förmågan att samla in och hantera data på ett ansvarsfullt sätt och integrera rätt tekniska verktyg. Rapporten visar att genom att använda avancerad teknik kan man spara mer än 40 procent i cost per action och öka onlinetransaktioner med 50 procent.

Samtidigt släpper Google ett nytt verktyg för att kunna mäta hur digitalt moget och datadrivet ett företag är. Verktyget – Digital Maturity Benchmark – är utvecklat tillsammans med BCG.

Om du vill testa hur digitalt moget ditt företag är kan du göra testet här. Enligt Google tar det ungefär 30 minuter att genomföra.