Samarbetet som löper de närmaste 3 åren ska enligt både Hubspot och Amazon Web Services (AWS) gynna alla existerande återförsäljare och startups som redan är anslutna. Hubspot vill med andra ord bli mer som Slack och Salesforce samt få fler att ansluta sig till sin plattform.
Läs också: Intervju med internationella marknadschefen för Hubspot
Exempelvis kommer startupföretag få möjligheter att snabbt komma upp på banan med hjälp av den infrastruktur som AWS tillhandahåller. AWS kommer även att delvis investera i att bygga ett ecosystem för Hubspots egna samarbetspartners.
HubSpot announced a big partnership with Amazon Web Services and a $30million venture fund today, moving us from an application vendor to a platform vendor.
— Brian Halligan (@bhalligan) 11 december 2018
Hubspot vill inte bara vara en applikation eller ett system som ingår i en sfär. Hubspot vill vara hela sfären och i den få in andra som skapar applikationer baserat på deras ecosystem, ändra hela spelplanen. Ett smart drag som kräver mycket arbete, men med AWS i ryggen kan det nog bli bra.