Hong Kong går med i IAB

Interactive Advertising Bureau (IAB) har gått samman med Digital Marketing Association of Hong Kong (HKDMA).

IAB grundades 1996 och har idag 46 filialer runt om i världen. Den senaste öppnade i Ukraina i förra veckan. Det finns också en huvudorganisation för Europa som heter IAB Europe. Varje filial jobbar självständigt men får stöd från huvudorganisationen.

Trots att nu HKDMA byter namn till IAB forsätter deras grundare – comScore, Facebook, Google, Next Digital, Oath, Pixels och South China Morning Post – att leda organisationen. Tillsammans med resten av globala IAB kommer även HongKong att jobba med de standarder och guidelines som tagits fram från runt om i världen.

Digitalt växer så det knakar i HongKong med 2,3 mobiler per invånare och en förväntad tillväxt om 10,3 procent fram till år 2021.

“It is an important milestone for the Hong Kong digital marketing industry and enables us all to elevate our industry to global standards and move it forward as digital becomes the largest advertising medium in the city,” kommenterar Cecilia Chan, från HongKong IAB.