Adverty uppdaterar sin plattform för att stödja Microsofts nya Mixed Reality headset. HoloLens 2 presenterades nyligen på Mobile World Congress.
Mixed Reality eller AR är en teknik för smarta glasögon som ger användaren en upplevelse där den verkliga världen samspelar med virtuella objekt. Tekniken används redan idag med framgång inom företagsvärlden och är på väg in i vanliga konsumenters vardag inom en överskådlig framtid.
Lanseringen av HoloLens 2 innebär en signifikant milstolpe i denna utveckling och nyheterna från föregångaren (HoloLens 1) är bland annat utökat synfält (field of view), bättre komfort och en helt ny teknik för gestigenkänning, där glasögonen nu kan registrera användarens handrörelser ned till individuella fingerrörelser, helt utan krav på speciella handskar eller handhållna styrdon.
“En app utvecklad för Mixed Reality med den nya gestigenkänningstekniken i HoloLens 2 skulle i realtid kunna infoga interaktiva, tredimensionella virtuella annonsobjekt i din riktiga värld, exempelvis en varumärkesspecifik läskburk där användaren då med sina händer och fingrar, precis som i den verkliga världen, kan öppna eller förflytta den inom de gränser applikationsutvecklaren satt upp. Interaktionen med olika annonsobjekt skulle sedan kunna belönas med så kallade “in-game”-valutor eller förlängd speltid för att nämna några tillämpningar”, förklarar Niklas Bakos, VD och medgrundare på Adverty.
“Arbetet kring interaktiva, tredimensionella annonsobjekt är en viktigt del av Advertys strategi, att i en och samma plattform leverera en helhetslösning som täcker in både dagens massmarknad med applikationer och spel på mobiltelefonen, samt morgondagens, i Virtual, Augmented och Mixed Reality”, avslutar Bakos.