Det finns ett gäng gubbar och tanter som envisas med att dela ut tips och råd, även om dessa formades på 90-talet. Är det inte dags att lämna kvar dem på perongen, diskuterar Sunny och Benedict.
Sunny: Läste en artikel idag från en branschperson som vill ge tips och råd om hur du ska lyckas med onlinevideo. Kanske relevant för tio år sedan men idag känns det bara sådär farbrorn-talar-ut.
Benedict: Måste du hela tiden hacka på alla?
Sunny: Men det är som att vi inte utvecklats när man står och pratar om samma saker om och om igen. Att man ska vara “relevant” att man ska vara “mobilanpassad” att man ska “variera budskap”. Det är som att säga att man måste andas, äta och sova för att leva. Asså vem vet inte detta idag???
Benedict: Oj, oj, oj någon vaknade upp på fel sida idag. Vi är liksom inte starkare än den svagaste länken, även i den här branschen. Och jag tror att de helt enkelt vill rikta tipsen just till de dessa. Det finns ju personer som jobbar med marknadsföring som ännu inte ens vet hur SEO fungerar, såhär 20 år senare. Tror man vill hjälpa just dem att ta nästa steg.
Sunny: Känns bara så sjukt konstigt när en så stor aktör skriver på ett så basic sätt att man nästan förlorar hoppet.
Benedict: Hur menar du nu?
Sunny: Ja, för jag vill att vi går framåt och tycker det är allas ansvar att lämna arenan när man inte hänger med längre och informationen är ju bara såååå basic. När jag läser något från världens största sökmotor vill jag ju lära mig något nytt.
Benedict: Men artikeln är inte riktad till dig! I det här fallet vill man med så enkel information som möjligt väcka analoga marknadsförare och då gör man väl det bäst med någon de kan relatera till. Hela artikeln är ju bara reklam för att börja annonsera på tuben. Så sluta vara sur och se det istället som en måttstock på hur långt du själv kommit.
Sunny: Du ska jämt vara så jävla klok.
Benedict: Word!