Hitta rätt konsumenter för din reklamkampanj

Unruly, tjänsten som sysslar med distribuering av videoannonser och “tracking” har just lagt till något de kallar för “emotional targeting”. Tanken är att annonsörer nu ska kunna hitta de konsumenter som man har störst möjlighet att påverka på ett känslomässigt plan.

Unruly spårar “triljoner” videovisningar med hjälp av deras tracking-tjänster, och man har också koll på historiska mängder delningar. Allt detta för att deras kunder ska kunna mäta sig med konkurrenterna och för att de ska kunna ha koll på vilken typ av kampanj som har störst chans att lyckas.

Läs mer: NewsCorp tar fram plånboken och köper Unruly

Nu tänker man utöka sitt artikelformat. Unruly-in-Article, med tillägget Custom Audiences. Med detta kan annonsörer nu hitta de konsumenter som kan tänkas ha störst möjlighet till att bli känslomässigt engagerade i videoannonser. Dessa annonser är dock inte vilka som helst, utan de i det så kallade “immersive outstream”-formatet, ett format som bara spelar upp videon när den är fullt synlig för användaren. På så sätt kan konsumenten välja att hoppa över videoannonsen.

Således kan man nu hålla koll på de konsumenter som faktiskt väljer att se en annons, och dessutom faktiskt gillar vad de ser. Sarah Wood, en av grundarna och VD:arna på Unruly, säger att “annonsörer nu kommer ha möjligheten att rikta in sig på det mest mottagliga segmentet av deras publik, över pålitliga premiumsidor, med annonsformat som engagerar istället för att förarga konsumenterna”.

För tillfället verkar tjänsten tyvärr bara vara tillgänglig för kunder i Storbritannien.