Under Mediadagarna i Göteborg presenterade IRM tillsammans med MMS hushållets kostnader för mediekonsumtion. Föredraget avslöjade hur långt konsumentens betalningsvilja sträcker sig för att få tillgång till innehåll.
I genomsnitt spenderar hushåll hela 17.000 kr per år för att få tillgång till mobil, internet, TV (betal-TV) och morgontidningen. En av de mer upphetsande insikterna är att abonnemangstjänstner för både musik och TV/film har skjutit i höjden med en ökning om 116% respektive 1.400%. Nättjänster som Spotify och Netflix dominerar marknaden och genom smart marknadsföring lockar till sig allt fler konsumenter.
Allt digitalt rör på sig i en positiv rikning medan traditionella medier får kämpa i motvind, visar studien. Digitala morgontidningar, kvällstidningar och e-böcker alla ökar med flera hundra procent.
Mest utmärkande är att den långsiktiga ökning av hushållens medieutgifter beror på att digitala utgifter tillkommit i större utsträckning än vad andra utgifter minskat.
Dagensanalys.se frågade Magnus Anshelm, VD på MMS om vad han fann som mest intressant i studien.
Magnus Anshelm, VD på MMS
– I årets studie, finner man utöver denna långsiktiga utveckling, även att hushållen lägger allt mer pengar på streaming och mindre pengar på att köpa nedladdat innehåll. Utöver detta finns det är förskjutning mot större utgifter för mobilt tjänster. Sist, men inte minst kan man konstatera att hushållen lägger mer pengar på Rörliga bilder idag än för några år sedan.
– En tydlig signal från hushållen är att man är redo att betala för att få tillgång till det innehåll man efterfrågar när man vill och var man vill. Alltså inte bara timeshifting utan också placeshifting!
Slutsatserna från studien:
De största utgiftsposterna vi har är accesskostnader till media och kommunikation. Vi spenderar här mer pengar än vi gör på exempelvis kläder.
Under de senaste åren finns en tydlig förflyttning från fast till mobilt. Vi vill kunna nå innehåll var vi än befinner oss.
Streamade onlientjänster ökar i större grad än nedladdade tjänster. Detta på bekostnad av operatörerna som idag ser sina vinster krympa allt mer.
Ta del av hela föredraget här:
IRM _MMS_MEG_2014