Quarterly Mobile Index (QMI) från PubMatic, som beskriver utvecklingen inom programmatisk annonsering på mobila enheter, visar två tydliga trender det här kvartalet.
Mobil video har nått en viktig milstolpe – det är nu annonsörerna som driver på hur mycket budget som ska gå till mobil video-annonsering globalt, vilket leder till hela tiden ökande intäktsmöjligheter för publicister.
Header bidding fortsätter öka, nu med stark tillväxt inom video i mobilappar – header bidding har blivit norm på webben, och nu blir det också allt vanligare i appvärlden.
Videotittandet ökar allra snabbast på mobilen och det är här konsumenter lägger det mesta av sin tid. Under 2019 beräknas annonsörer spendera närmare 30 miljarder dollar på mobilannonsering (Cowen and Company). För publicister som hoppas ta en del av den nya annonskakan är det viktigt att fokusera på innehåll med högt värde för konsumenterna och ha robusta kvalitetskontroller, för att attrahera varumärkesannonsörer.
Rapporten visar att header bidding-volymer för mobilt ökade med 95% (närmare en dubblering) under tredje kvartalet jämfört med motsvarande period förra året (desktop ökade med tre procent under samma period). Dessutom fortsatte så kallad “parallel bidding” i appar, (motsvarande till header bidding inom mobilappar) att ta mark, och utgör nu 14 procent den totala mobila header bidding volymen. Q3 var fjärde kvartalet i rad med stark tillväxt för området.