#Hashtag utsedd till årets ord

#Hashtag, en term som ofta används i sociala medier, skrivs flitigt av barn och har därmed utsetts till ”årets ord”.

Experter analyserade 120 000 noveller skrivna av barn under 13 år. Ungdomar använder termen för att uttrycka känslor eller öka dramatik till meningar. Andra ord som såg en ökning av användning är: selfie, YouTube och Zoella

Universitetet Oxford Press berättar att det har varit en enorm ökning av både användningen av ordet och symbolen (#) bland personer under 13 år.

Den ökade populariteten kommer tillsammans med en ökad användning i andra relaterade sociala medier- termer, inklusive YouTube, selfie och Emoji – termen för en uttrycksfull bild som används i text, till exempel en smiley.

Trenden avslöjades efter experter analyserat mer än 120 000 noveller skrivna av barn i Storbritannien som en del av en skrivtävling.

De fann att hashtag hade infiltrerat en del av språket, med flera barn som använder termen i sina berättelser för att beskriva en känsla eller utöka dramatiken i en mening.

En berättelse i tävlingen inkluderade meningen: “Det enda jag visste säkert var att jag skulle bli uppäten (#rädd!).”

I en annan novell, skrev en elev: “Grottan exploderade och hon tittade inte tillbaka på explosionen, hon bara fortsatte gå framåt #supercool.”

Vineeta Gupta, chef för barns ordböcker på OUP, sade att det hade varit en “betydande förändring” i användningen av hashtag i år.

Hon sa: “Språk är i ständig förändring. Barn är sanna innovatörer och använder språket från sociala medier på ett oerhört kreativt sätt”

Gupta fortsätter med att säga: “Barn har utökat användningen av (#) från ett enkelt prefix eller som sökterm på Twitter, till ett kreativt tillägg till drama eller kommentarer”

Ord som används mindre i år än förut är: MP3, Playstation, iPod, Nintendo, Blackberry och även TV. De har istället ersatts av nyare alternativ som PS4, MacBook, Instragram och även telefon.

Samtidigt omfattar barn också aktuella frågor i sitt skrivande, fann studien. Till exempel nämns Ebola krisen ofta i berättelser.

Då studien var utförd i Storbritannien så var forskarna väldigt förvånade av att finna att det amerikanska nödnumret 911 ingick flera gånger i berättelser än den brittiska versionen, 999. #intressant.