Konsumenternas acceptans av reklam är idag rekordlåg. Bara en fjärdedel tycker att reklamen är okej. Skälet som anges är att konsumenten känner sig bombarderad av alla budskap, hela tiden. Det är helt enkelt bara ‘too much’.
Kartläggningen har beställts av Advertising Association (AA) i USA och visar att även det mest kommersiella landet i världen har börjat få nog.
År 1992 var acceptansen för reklam 48 procent idag, under interneteran, har acceptansen dalat till 25 procent. Alltså bara var fjärde konsument tycker att reklam är okej.
Om inte detta får alarmklockorna att klämta på alla globala reklamjättar så vet jag inte vad det ska vara. Att fortsätta som att allt är okej, är helt enkelt inte okej längre.
Det mest omnämnda skälet är att konsumenterna känner sig bombarderade av budskap i alla kanaler. Främst anges online som den största boven där reklamen stör upplevelsen av innehållet. Andra uppgav också att de anser budskapen vara av låg kvalitet – dålig humor och irriterande jinglar.
Konsumenternas förtroende har också dalat då de anser det svårt idag att förstå vad som är reklam och vad som är innehåll. Även reklam som visar orealistiska kroppsideal ses som negativt.