Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

Har stalkers eller marknadsförare mest nytta av nya Snap Maps?

Kampen om användarna på sociala medier är stenhård, därför lanserar nu Snapchat deras senaste vapen: Snap Maps. Men frågan är vem som kommer ha störst nytta av den nya funktionen?
Snap Maps innebär att du kan dela din position i realtid. Dessutom taggas dina foton, videor och inlägg med din position och då ses inte bara var, utan varifrån det skickats. Syftet är att göra det mer engagerande att vara på Snapchat, och de menar själva att Snap Maps låter användarna ”se vad som händer, hitta dina vänner och bli inspirerad att gå på äventyr”.
Det låter med andra ord som en funktion som kan tilltala den framför allt yngre generationen som huvudsakligen hänger på Snapchat. Det öppnar dessutom upp nya, spännande möjligheter för marknadsförare, eftersom du nu även kan profilera mycket bättre på position.
Läs även: Här är dina vänner på Snapchat just nu
Tänk dig följande scenario: Du går längs med Drottninggatan i Stockholm, tittandes på Snap Maps. Då skulle exempelvis H&M kunna se att var du är, och att du dessutom passar profilen för deras senaste sommarkampanj. Vips får du ett riktat reklambudskap i Snapchat som ger dig X % rabatt på en viss kollektion på H&M Drottninggatan, som bara gäller i den butiken under en viss tidsperiod. Plötsligt blir reklamen både relevant och intressant, något som ökar sannolikheten för att du tar en sväng förbi H&M. Att ha den tidsbegränsad skapar dessutom en känsla av att det är bråttom, något som också visat sig driva försäljning.
Så varför har då Snap Maps fått så mycket kritik för att det är kontroversiellt? Jo, för att det gör det möjligt för stalkers att veta var du är och vad du postar. Vem som helst kan genom Snap Maps ta reda på var du bor, går i skolan eller jobbar, vilket öppnar dörren för såväl mer avancerad mobbing som oönskad uppmärksamhet från främlingar. I alla fall i teorin.
I praktiken är det bara de du har på din vänlista som kan se var du är, så om du inte har för vana att acceptera alla vänförfrågningar på Snapchat så är det sannolikt mycket liten risk. Dessutom finns ett ”ghost mode” som gör att din position inte alls syns.
Dessutom visar en studie av BI Intelligence om tillit till sociala medier att Snapchat erhåller högst förtroende från sina användare i fråga om att skydda deras identitet och personliga data. Vad som gjort att de förtjänat det förtroendet framgår dock inte av studien, men om jag var något annat socialt nätverk så skulle jag vara mycket intresserad av att veta hur jag också kunde bygga en stark lojalitet och tilltro till min plattform.
Slusatsen blir nog att Snap Maps kan bli precis den engagerande funktion som Snapchat hoppas på. Att kunna se från vilka platser dina vänner oftast skickar snaps kan absolut bli en anledning att bege sig till nya ställen och se vad som finns där. Med möjligheterna att leverera relevanta och intressanta reklambudskap kan det dessutom bli en boost för Snapchats annonsintäkter, något som inte skulle sitta fel. Riskerna är nog i just det här fallet att betrakta som försumbara, det kommer snarare ner till den enskilde användarens säkerhetstänk, något som för många Snapchatanvändare är förhållandevis högt.

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.