Här ska du inte annonsera om konsumenten får välja

Konsumenter tycker att företag som annonserar på webbplatser med religiöst, politiskt och sexuellt innehåll skadar sina varumärken.

De som är mest negativa till annonsering på sajter med religiöst innehåll är de svenska männen, medan de svenska kvinnorna ogillar sexuellt innehåll, visar en undersökning om mobilannonsering som det tyska Interrogare genomfört med  Widespace.

• Fyra av tio (41,5%) skvallertidningars hemsidor

• Tre fjärdedelar (76,5%) av svenskarna webbplatser med extremt religiöst innehåll

• Knappt sju av tio (67,5%) webbplatser med extremt politiskt innehåll

• Nästan hälften (48%) webbplatser med alkoholrelaterat innehåll

• Knappt sju av tio (67%) webbplatser med sexuellt innehåll

• Hälften (50%) spel- och vadslagningssajter

Interrogare har totalt intervjuat 800 smartmobilanvändare varav 200 är svenskar.