Om du använder flera olika analysverktyg för att mäta din webbsida kommer du också att få olika siffror när du ska ta fram rapporter för “besök”, “unika besökare” eller “sidvisningar”. Detta kan tyckas vara mycket konstigt då 1+1 borde bli 2 men inom webbanalys blir det ofta 2, 5, 3 eller till och med 5.
För att förstå varför detta sker har vi tagit del av en artikel som är skriven av Mihnea Docea som sammanställt skillnaderna mellan verktygen SiteCatalyst, comScore och Google Analytics. Mihnea jobbar till vardags som Technical Research Engineer Digital Analytics på analysföretaget comScore.
Mihnea har stegat sig igenom skillnaderna i metoden för datainsamling, hanteringen av mätkakor, mätvariabler, implementationen, filtrering av data, konfiguration och till slut rapporterna. Alla steg påverkar resultatet positivt eller negativt, beroende på verktyget du använder och hur de är inställda att mäta din webbplats.
Skillnader i mätning kan uppstå genom att:
1. Surfaren som besöker webbsidan laddar inte klart allt innehåll. Vissa script, beroende på var de ligger i koden, kommer att laddas och också mäta besökt samtidigt som de script som inte hann laddas kommer inte att mäta besöket.
2. Mätkakor från en leverantör kan vara blockerade samtidigt som en annan tillåts.
3. I ett verktyg heter det “Besökare” och i ett annat “Unikt besök”. Båda mäter samma sak men terminologin kan förvirra och leda till att analytikern jämför fel data.
4. Alla sidor som tillhör webbplatsen måste ha samtliga mättagar från de verktyg ska användas. Skillnader uppstår om ett verktyg finns taggat på en sida, men det andra verktyget saknas. Detta är det vanligaste problemet när man använder flera mätverktyg.
5. Några av verktygen använder sig av urvalsdata som tillval eller inbyggt, beroende på datastorleken du vill analysera. Om du jämför ett resultat som tagits fram med urval och ett som använt all data kommer det att vara skillnader i resultatet.
6. Beräkningar kan konfigureras olika i verktygen. När man jämför flera verktyg måste man vara säker på att beräkningarna görs på samma sätt. Om exempelvis ett besök räknas som nytt besök efter 5 minuter i ett verktyg och som nytt efter 30 minuter i ett annat kommer rapporten – Antalet besök- att vara olika för de två verktygen.