Med lanseringen av iPhone 8 förväntas Augmented Reality som förkortas AR att explodera. Det är dags att kavla upp ärmarna och skissa på er första AR-kampanj.
Apple har länge pratat om just AR så det var inte någon överraskning att företaget lanserade en AR-redo mobil med ett AR-redo iOS tillsammans med utvecklingsverktyget AR Kit. Apple tror att AR och VR kommer att tillsammans förändra marknaden på lika stort sätt som den första iPhonen gjorde för tio år sedan.
Redan idag har det börjat dyka upp AR-appar. Först ut för oss svenskar var IKEA som lanserade appen Place. Med den kan du placera IKEAS möbler i ditt hem innan du köper dem.
https://youtu.be/-xxOvsyNseY
Analysföretaget IDC spår att omsättningen för AR och VR kommer att öka enormt. Omsättningen i år prognostiseras att bli nära 100 miljarder kronor världen över. Fram till år 2021 ska den öka till 1720 miljarder kronor.
För dig som marknadsförare handlar det som vanligt att hänga på trenden och göra era kampanjer AR-redo. Det är nya kontakter som ska tas, nya utvecklare att diskutera med och nya idéer ska kläckas, som är AR-anpassade.
Marknadstrenden är tydlig att det först kommer att handla om retail och bostad.
Bild: Wikimedia commons