Här är världens mest värdefulla varumärken

Kantar har publicerat sin årliga kartläggning av “Top 100 BrandZ “. Flera av dessa varumärken känner du till sedan tidigare och några är nya på listan.

Topp 10 företag domineras av teknikbolag. Google är i topp och tvåa är Apple.

Men det är de nya företagen från Kina som ökar markant jämfört med tidigare år. Det är hela 14 varumärken i topp 100, och de har ökat med 47 procent jämfört med sina amerikanska konkurrenter. Alibaba och Tencent är Kinas två stjärnor. Alibaba ökade med hela 92 procent jämfört med föregående mätning. Tencent har till och med gått om Facebook.

Här kan du ladda hem en infograf: Global_2018_Infographic_Download

Uber och Instagram kvalade in i topp 100 för första gången (på plats 81 och 91).

IKEA dyker upp som det enda svenska varumärket i topp 100 på plats 76.

“the strongest brands have risen to the top by retaining a sharp focus on listening to and engaging consumers and getting the experience right,” kommenterar Jane Bloomfield från Kantar Millward Brown.

The BrandZ™ Top 10 Most Valuable Global Brands 2018

Rank 2018 Varumärke  Kategori Värde 2018 ($M) Förändring Rank 2017
1 Google Technology 302,063 +23% 1
2 Apple Technology 300,595 +28% 2
3 Amazon Retail 207,594 +49% 4
4 Microsoft Technology 200,987 +40% 3
5 Tencent Technology 178,990 +65% 8
6 Facebook Technology 162,106 +25% 5
7 Visa Payments 145,611 +31% 7
8 McDonald’s Fast food 126,044 +29% 10
9 Alibaba Retail 113,401 +92% 14
10 AT&T Telecom providers 106,698 -7% 6

 

Här kan du ladda ned data och jämföra varumärken med varandra.