Här är Tech Trends 2016 från undersökningsbolaget GfK

Rapporten Tech Trends 2016 speglar globala undersökningsbolaget GfKs vision om vad årets entreprenörer, storföretag och konsumenter kommer att skapa tillsammans. Rapporten slår in vidöppna dörrar och konstaterar det som alla redan sagt, förra året.

De nyckelområden som GfK tror kommer att påverka marknaden mest under året är: “Invisible analytics, artificial intelligence, virtual reality, video consumption, wearables, mobile payments, smart home, connected car, drones and 3D printing”.

Alla självklara som redan diskuterats i media plus ett nytt buzzord – “invisible analytics”. Tanken med invisible analytics är annonsörer, producenter och andra datasugna ska lära sig hantera de dataspår som konsumenter lämnar efter sig i sin vardag. Det där som vi andra kallar för Big Data.

Förutom ovan innovationer har GfK sammanfattat fyra teman som kommer att påverka trender: “Confidence, communicate, capitalise and collaborate”.

Återigen logiska slutsatser och teman som vi hoppas inte bara gäller för i år utan även för flera generationer framöver.

“Every one of the ten trends in this edition of Tech Trends is connected with, and in some cases rooted in and borne from, data. As consumers become increasingly connected, they leave a trail of their interactions with businesses. That might be ordering their weekly groceries, to the time of day they do their banking, to the ads they’ve viewed, to the brands they love.Whether it’s the smart home, connected car, mobile payments, video viewing behaviour or gaming in virtual reality, all these tech trends generate data. Businesses and consumers alike will benefit from the sophisticated and sensitive use of it”, står det i rapporten.

Personligen gillar jag inte när någon sitter på läktaren och tycker en massa saker utan att själv gå ned på plan för att också spela boll. I det här fallet är det dumt nog jag själv som sitter på läktaren och säger “…blev det inte mer än så från ett globalt företag”. Känns som att alla insikter i rapporten sedan länge diskuterats och är idag självklara. Så varför skriva en rapport om något som det redan har rapporterats om, om och om igen?

Nästa års utgåva av Tech Trends från GfK borde döpas om till “GfK Tech Stuff We Already Know”.