Nu har företaget Chimney presenterat årets upplaga av Youtop100, listan där de svenska företag som presterat bäst på YouTube koras. För tredje året i rad ligger H&M på förstaplatsen och andra som placerar sig högt är Warner Music Sweden, Blocket och Absolut.
Sedan 2014 har företaget Chimney genomfört sin undersökning av vilka varumärken som presterat bäst på YouTube. Resultatet tas fram genom att dela antalet visningar med antalet följare för olika företags kanaler. De undersöker de 1000 svenska företag som har störst närvaro på plattformen, och dessa står tillsammans för 95 % av alla visningar i svenska företags kanaler.
I år är det alltså, för tredje året i rad, H&M som kniper förstaplatsen. På andra plats kommer Warner Music Sweden, en position som de hade även förra året. På tredje plats kommer Blocket som klättrat från en niondeplats, när de tidigare år legat omkring plats 45, så det har de senaste två åren lagt ett tydligare fokus på just YouTube. Videoplattformen har seglat upp som allt viktigare för många företag, och företagens videouppladdningar har enligt Chimney ökat med 400 % de senaste åren. Tittar man på vilka företag som låg i toppen 2014 jämfört med årets undersökning är det dessutom tydligt att YouTube inte längre bara är en kanal för konsumentprodukter, utan även Scania, Klarna och Dassault Systèmes finns med bland de 25 största företagen.
Nedan finner du listan över de 25 bästa företagen enligt Chimneys genomgång. Hela listan finner du på Chimneys hemsida.
1. H&M
2. Warner Music Sweden
3. Electrolux
4. TUI Sverige
5. Scania Group
6. Volvo Car Sverige
7. ICA
8. Elgiganten Sverige
9. Blocket
10. SamsungSverige
11. Panduro Webtube
12. Sony Pictures Sverige
13. Ving Sverige – Vingresor
14. Dassault Systèmes
15. Fjällräven
16. SAS – Scandinavian Airlines
17. Arla Sverige
18. Absolut
19. Saab
20. Max Hamburgare
21. IKEA Sverige
22. Ericsson
23. XXL All Sports United
24. Oriflame
25. L’Oréal Paris Sverige