Tillväxten för e-handeln i Sverige är fortsatt stark och en ny gränsöverskridande undersökning från Trustly, i samarbete med undersökningsbolaget NEPA, konstaterar att 89% av svenskarna handlat något online under de senaste 12 månaderna och 71% av dessa handlar varor eller tjänster online på månatlig basis.
Storbritannien är det land i vilket konsumenter handlar mest frekvent online och Tyskland kommer tätt därefter.
Svenska företag möter hård konkurrens från utländska webbutiker. 55% av respondenterna har angett att de handlat från ett annat land än Sverige de senaste 12 månaderna. De har främst handlat från Kina (41%), Storbritannien (30%), USA (26%), Tyskland (23%) och Danmark (9%).
”Den gränsöverskridande e-handeln är fortsatt stark i Sverige och Europa. Vi ser detta i första hand då trycket på att kunna erbjuda snabba, enkla och säkra onlinebetalningar direkt från bankkontot är stort. Konsumenter vill kunna handla även från utländska webbutiker utan att behöva oroa sig för betalningssätten”, säger Oscar Berglund, VD Trustly.