Här är juryn som utser årets marknadschef

I årets jury återfinner vi några från förra året, några nya tillskott samt förra årets vinnare.

Utmärkelserna delas ut i samband med ett halvdagsevenemang den 6:e februari på Fotografiska. Eventet blir också startskottet för Marknadsföreningens jubileumsår, då föreningen firar 100 år.

Nomineringen är öppen till den 26 oktober och vem som helst kan nominera sina favoriter direkt på mis.se. I november sammanträder juryerna för att granska bidragen och ta sig an uppgiften att vaska fram 2018 års vinnare och därmed utse några av Sveriges vassaste marknadsförare, kommunikatörer och varumärken. Finalisterna kommer att avslöjas i december och vinnarna koras under prisutdelningen på Fotografiska den 6 februari.

– Vi ser fram emot att kora Årets Marknadschef i Sverige för 12:e gången och att dessutom få dela ut fler guldsplashar i våra nya kategorier till framtidslöfte, skickliga marknadsförare och disruptiva, innovativa varumärke , säger Marie Sommar, vd på Marknadsföreningen, Stockholm. Det ligger i föreningens DNA att hylla grymma prestationer inom marknad och kommunikation, att skapa plattformar för att mötas och att lära från varandra.

Jury Årets Marknadschef & Årets Framtidslöfte

CAMILLA WALLANDER – VD, Berghs

CARL WÅREUS – Head of Agency/Partners Sweden, Google

FRIDA ROBERTS – VD, Söderhavet

JAN BERKÖ – Head of Business Development & Sales Recruitment, Bohmans Nätverk

JONAS DAHLQUIST – VD, MullenLowe Brindfors

MALIN CRONQVIST – Founder & Chairman, Help to Help, Årets Framtidslöfte 2017

MARIE SOMMAR – VD, Marknadsföreningen Stockholm

PATRIK NYGREN BONNIER – Marknadschef, Åhléns, Årets Marknadschef 2017

Jury Årets Disruptör

ALEX BAKER – CMO & Disruption Facilitator, Vertiseit

ELSA BERNADOTTE – Serieentreprenör, Co-Founder & COO, Karma, Årets Disruptör 2017

JESSICA STARK – VD, Styrelseakademien Stockholm, medgrundare av startup-hubben SUP46

MIKAEL WINTZELL – VD och grundare, Wellstreet

PAULA FAGERLUND – Chef för Innovationscenter, Arbetsförmedlingen

Jury Årets Varumärkesresa

CECILIA PERLIND – General Manager Communications, Kantar Sifo

ERIK MODIG – Forskare, Handelshögskolan

MARIA CROON – VD, Lokaltidningen Mitt i Stockholm AB samt Styrelseordförande i Marknadsföreningen Stockholm

PER NILSSON – Kommunikations- och marknadschef, Semcon, Årets Varumärkesresa 2017

RICKARD VILLARD – Grundare och kreativt ansvarig, The KIND Collective

Tidigare vinnare av Årets Marknadschef

2017: Patrik Nygren-Bonnier, IKEA (Årets Marknadschef), Malin Cronqvist, Help to Help (Årets Framtidslöfte), Karma (Årets Disruptör), Semcon (Årets Varumärkesresa)

2015: Catarina Falkenhav, ABBA the Museum
2014: Lina Söderqvist, Björn Borg
2013: Claes Dahlén, Mr Green
2012: Lars-Johan Strand, Stadium
2011: Mariette Kristenson, Pressbyrån och Lena Strand, Folksam
2010: Karl-Oskar Tjernström, Samsung Electronics
2009: Elenore Wolgers, Folkoperan
2008: Anders Forssten, Max
2007: Jonas Tränk, Wasabröd
2006: Anna Stinger, Tele2