Om du vill vara säker på att du har gjort allt rätt för att hamna högt upp i sökresultaten ska du svara på dessa frågor från Google.
Google har sammanställt frågor som du bör besvara eller ännu bättre få någon annan att svara åt dig som kan vara opartisk.
Här är frågorna du ska besvara
Innehåll och kvalitet
- Erbjuder innehållet egenproducerad information, rapportering, research eller analys?
- Ger innehållet en ordentlig förklaring av ämnet?
- Ger innehållet svar på saker som är utöver vad som är uppenbart inom ämnet?
- Om innehållet använder källor undviks kopior, rewrites och istället bidrar med eget innehåll och originalitet?
- Förklarar rubriken innehållet?
- Undviker rubriken att vara överdriven eller click-bait.
- Skulle du tänka dig att bokmärka, dela eller rekommendera sidan?
- Kan sidan användas i en print-tidning, uppslagsbok eller bok?
Expertis
- Är innehållet skrivet på sådant att du får förtroende för sidan?
- Om du granskade innehållet skulle du då få intryck av att den är en auktoritet inom ämnet?
- Är innehållet skrivet av en expert eller en entusiast som kan ämnet väl?
- Innehåller sidan faktafel när man granskar den fakta som innehållet baseras på?
- Skulle du lita på innehållet även om det gällde pengar eller ditt liv?
Presentation och produktion
- Är innehållet välskrivet utan felstavningar eller andra blundrar?
- Är innehållet väl producerat eller känns det som något hastigt?
- Är innehållet skapat av en massa olika producenter där ingen tar riktigt ansvar?
- Har innehållet alldeles för många annonser som distraherar från ämnet?
- Fungerar det att ta del av innehållet i mobila enheter?
Jämförande-frågor
- När man jämför med annat innehåll i sökresultaten håller sidan hög kvalitet?
- Är sidan genuin och intresserad av att besökarna ska få en relevant upplevelse?
Om du kan svara på ovan frågor utan att behöva genomföra korrigeringar på dina sidor bör du hamna högt upp i sökresultaten, även när Google släppar sina sökuppdateringar.
Här kan du läsa all information från Google.
Om du vill läsa ännu mer om SEO ska du ta del av vår stora SEO-guide för 2020.